Wat deden we

 

Vespers van Rachmaninov

Op 2 en 3 november gaven we een gezamenlijke uitvoering met Photonen van de Vespers van Sergej Rachmaninov (Серге́й Васи́льевич Рахма́нинов).

De Vespers (1915, op. 37)
De benaming van dit grootse werk zou eigenlijk moeten zijn ‘Wake voor de paasnacht’, Rachmaninov noemde het Всеношное Bдение (fsjenótsjnoje vdjénije, wake voor de hele nacht). Het is een versie van de teksten die gebruikt worden bij de dienst van de Orthodoxe kerk tijdens de vespers in het begin van de avond tot de ochtendmis op de vroege paasochtend.
Zoals de Orthodoxe kerk voorschrijft is het een a capella werk. De compositie draagt zowel de sporen van de laat-Russische romantische traditie waarin Rachmaninov staat, als van de geheel eigen stijl van de muziek uit de Orthodoxe traditie. Een stijl die op belangrijke punten afwijkt van de klassieke vocale stijl van het Westen en verfrissend is voor zowel de zangers als de oren van het publiek.

Hier de volledige tekst.

♫ ♫ ♫

Op 5 en 6 juli vonden in Amsterdam en Haarlem uitvoeringen plaats van The Public Domain van David Lang, onder leiding van Peter Dijkstra, dirigent Nederlands Kamerkoor. Een flink aantal zangers van het UVE nam daaraan deel. UVE-dirigent Jeroen Spitteler was een van de ‘strandleaders’.

♫ ♫ ♫

Op 25 mei 2019 nam het UVE deel aan het Kamerkorenfestival Hoorn en won de Publieksprijs.

♫ ♫ ♫

Zondag 17 maart herhaalden we het concert Totentanz und Frühlingsglaube (zie onder) in Soest, Oude Kerk, 15.30-17.15. De kerk was goed gevuld en het publiek toonde waardering. Zie hier voor een volledige video-opname.

♫ ♫ ♫

Op 16 maart traden we op i.v.m. lustrum Pieterskerkconcerten. Zie dagindeling.

We zongen:

Bennet: Weep
Vaughan Williams: Silence
Spitteler/Schubert: Frühlingsglaube

♫ ♫ ♫

Totentanz und Frühlingsglaube

Vrijdag 22 februari concert in Utrecht, in een volle Pieterskerk, 20.15.

Programma:

John Bennet (ca 1575 – ca 1614) Weep, o mine eyes
Johann Hermann Schein (1586-1630)) Da Jakob vollendet hatte
Heinrich Schütz (1585-1672) Die mit Tränen säen
– Intermezzo: Jr. Jacob van Eyck (ca. 1590 – 1657) ‘Bravade’, uit de bundel: “Der Fluyten Lusthof”
Jaakko Mäntyjärvi Come away, Death (1984)
Ralph Vaughan Williams (1872-1958) Silence and Music
– Intermezzo: Jacob van Eyck ‘Doen Daphne d’over schoone Maeght’, uit de bundel: “Der Fluyten Lusthof”
Peter Cornelius (1824-1874) Requiem – Seele, vergiss sie nicht

Pauze

Eric Whitacre Hope, faith, life, love (1999)
Heinrich Schütz Selig sind die Toten
– Intermezzo:
Jacob van Eyck ‘Engels Nachtegaeltje’, uit de bundel: “Der Fluyten Lusthof”
John Tavener (1944-2013) Song for Athene
Jeroen Spitteler Frühlingsglaube (2019)
naar: Franz Schubert (1797-1828) Voor blokfluit en koor

Totentanz und Frühlingsglaube
Een programma dat de beweging maakt die past bij de passietijd, maar met muziek die niet speciaal voor liturgisch gebruik geschreven is.
Het Utrechts Vocaal Ensemble heeft hiermee een programma samengesteld rond de overgang van winter naar lente, van reflectie op vergankelijkheid en afscheid naar hoop op nieuw licht en nieuw leven.
Een keuze uit 400 jaar koormuziek, verrassend afgewisseld met delen voor blokfluitsolo uit de beroemde collectie werken voor blokfluit Der fluyten Lusthof van de Utrechtse componist Jacob van Eyck (1590-1657). Deze instrumentale muziek, gebracht door Caecilia de Leeuw, is licht en speels en wordt ingezet als een contrast met de koorwerken. Daarbij willen we ook gebruik maken van de ruimtelijke mogelijkheden die de optreedlocaties ons bieden.
Het programma is zo opgebouwd dat de inbreng van de fluitsolo’s geleidelijk de sfeer van het concert lijkt te beïnvloeden en ombuigt. Van een donkere en ingetogen naar een lichtere en meer hoopvolle stemming.
Speciaal voor dit concert en voor het UVE zal van het oorspronkelijk voor zang en piano geschreven lied ‘Frühlingsglaube’ een arrangement voor koor en blokfluit worden gemaakt.

 

Zie voor 2018 hier, voor 2017 hier, enz.