Komende concerten

Totentanz und Frühlingsglaube

vrijdag 22 februari concert in Utrecht, Pieterskerk, 20.00. Met muziek van o.a. Jaakko Mäntyjärvi, Paul Hindemith, Ralph Vaughan Williams John Taverner en Johann Hermann Schein.

Bestel kaarten

zondag 17 maart concert in Soest, Oude Kerk, 15.00.

Bestel kaarten

Totentanz und Frühlingsglaube
Een programma dat de beweging maakt die past bij de passietijd, maar met muziek die niet speciaal voor liturgisch gebruik geschreven is.
Het Utrechts Vocaal Ensemble heeft hiermee een programma samengesteld rond de overgang van winter naar lente, van reflectie op vergankelijkheid en afscheid naar hoop op nieuw licht en nieuw leven.
Een keuze uit 400 jaar koormuziek, verrassend afgewisseld met delen voor blokfluitsolo uit de beroemde collectie werken voor blokfluit Der fluyten Lusthof van de Utrechtse componist Jacob van Eyck (1590-1657). Deze instrumentale muziek is licht en speels en wordt ingezet als een contrast met de koorwerken. Daarbij willen we ook gebruik maken van de ruimtelijke mogelijkheden die de optreedlocaties ons bieden.
Het programma zal zo worden opgebouwd dat de inbreng van de fluitsolo’s geleidelijk de sfeer van het concert lijkt te beïnvloeden en ombuigt. Van een donkere en ingetogen naar een lichtere en meer hoopvolle stemming.
Speciaal voor dit concert en voor het UVE zal van het oorspronkelijk voor zang en piano geschreven lied ‘Frühlingsglaube’ een arrangement voor koor en blokfluit worden gemaakt.

Voorlopig programma:

Peter Cornelius (1824-1874), Requiem, Seele vergiss nicht die Toten
Jaakko Mäntyjärvi (*1963), Come away death
Paul Hindemith (1895-1963), Tauche deine Furch ( madrigaal)
Franz Schubert (1797-1828), Frühlingsglaube (1822) (bewerking voor koor, arr J. Spitteler)
Ralph Vaughan Williams (1872-1958), Silence and Music
John Taverner (1944-2013), Song for Athene
Johann Hermann Schein (1586-1630), Da Jakob volendet hatte
Heinrich Schütz (1585-1672), Selig sind die Toten.

Het programma zal mogelijk nog worden uitgebreid met een of meerdere stukken.

♫ ♫ ♫

Op 26 mei 2019 neemt het UVE deel aan het Kamerkorenfestival Hoorn.

♫ ♫ ♫

2 en 3 november een gezamenlijke uitvoering met Photonen van de Vespers van Sergej Rachmaninov (Серге́й Васи́льевич Рахма́нинов)
2 november in Utrecht, Nicolaikerk, ’s avonds.
3 november in Amsterdam, Dominicuskerk, ’s middags.

Sergei Rachmaninov (1873-1943)
Rachmaninov was behalve een groot componist een groot pianist en zijn pianoconcerten worden als hoogtepunten uit de Romantiek beschouwd. Na de Russische Revolutie vluchtte Rachmaninov naar de Verenigde Staten. Veel van zijn werk moest hij achterlaten. De communistische partij verbood zijn muziek, zoals dat met veel werk van Russische componisten gebeurde. Pas sinds de Perestrojka mogen zijn ‘verbannen’ composities, waaronder ook de Vespers, weer worden uitgevoerd.

De Vespers (1915, op. 37)
De benaming van dit grootse werk zou eigenlijk moeten zijn ‘Wake voor de paasnacht’, Rachmaninov noemde het Всеношное Бдение (wake voor de hele nacht). Het is een zetting van de teksten die gebruikt worden bij de officie van de Orthodoxe kerk tijdens de vespers in het begin van de avond tot de ochtendmis op de vroege paasochtend.
Zoals de Orthodoxe kerk voorschrijft is het een puur a cappella werk. De compositie draagt zowel de sporen van de grote romantische traditie waarin Rachmaninov staat, als van de geheel eigen stijl van de muziek uit de Orthodoxe traditie. Een stijl die op belangrijke punten afwijkt van de klassieke vocale stijl van het Westen en verfrissend is voor zowel de zangers als de oren van het publiek.
Overigens zijn alleen de eerste van de 15 delen bestemd voor de liturgische dienst in de Russisch-Orthodoxe traditie. Maar de betekenis van Rachmaninovs Vespers overstijgt welke dienst dan ook: de troost en verstilling die uit dit meesterwerk spreken zijn ongekend.

Bericht per e-mail ontvangen? Dat kan. Stuur een bericht naar info@utrechtsvocaalensemble.nl.