Martin
Naast de noten te kennen is bij Martin vooral belangrijk strategisch aan het werk te gaan. De mis is geschreven voor dubbelkoor. Maar dat betekent niet dat er altijd koor 1 en koor 2 in dialoog met elkaar zingen: soms zingt er een vrouwenkoor en soms een mannenkoor, of het is helemaal geen dubbelkoorig stuk maar polyfoon achtstemmig. Analyseer de bladmuziek en zoek met wie je tijdens het zingen connectie moet maken. Zoals gezien is dat niet altijd je eigen koor. Bedenk ook waar je je begintoon van en frase vandaan krijgt voor een overtuigd inzet. Studeer niet alleen je eigen partij maar probeer ook te weten wat er gebeurt als jij niet aan de beurt bent.
Sweelinck
Dit alles geldt uiteraard ook voor Sweelinck. Alleen is de frasering van oude muziek meestal anders dan bij moderne muziek: een frase heeft meestal maar één zwaartepunt. Oefen zacht in te zetten en met een goed legato naar het belangrijkste woord in de frase toe te zingen en vervolgens weer af te fraseren. Probeer je partij zo goed mogelijk te kennen om niet in verwarring te komen. Anders dan bij Martin heb je vaak geen andere stem die hetzelfde zingt dan jij.
Pärt
De muziek van Pärt is vaak heel nuchter, meditatief en zonder expressie in de frase gecomponeerd, hij gebruikt andere middelen om de muziek naar een climax te voeren. Probeer als je oefent op toon te blijven en de frase van begin tot einde goed te steunen. Sommige stemmen hebben veel rusten, oefen lichamelijk actief te blijven (ook tijdens de rusten) als je het hele stuk doorzingt. Oefen dus de rusten mee!
De Victoria
Goede oefening voor de intonatie bij de Victoria: zing op een klinkende w, zoals we het tijdens het inzingen vaak doen. Steun de frase van begin tot einde en let goed op de intonatie. Op w zingend is dat bijzonder moeilijk maar heerlijk ontspannen!